Op dinsdag 1 oktober waren Kobe en Khalil te gast in het Europees parlement. De
pedagogische begeleidingsdienst had hen uitgenodigd om hun ideeën over de EU te
vertellen.
De rit met de trein is al spannend: ‘Zullen wij er op tijd zijn?’, ‘Nemen we geen verkeerde trein?’,
‘Zal er een vertraging zijn?’. Khalil probeerde alvast nog wat huiswerk op de trein te maken, maar erg goed lukte dat niet.
Voila,
netjes op tijd staan we voor het Altiero Spinelli gebouw waar wij om tien uur verwacht werden.
De gebouwen van het Europees parlement zijn indrukwekkend groot en er loopt heel veel volk rond. Voor we binnen mogen, moeten we langs de controle. Alle metalen voorwerpen gaan op de band, daarna moeten we door een metaaldetector. Bij Kobe gaat er een alarm af. Dat is even schrikken, maar hij weet al wat het is: de sluitingen van zijn jas. Oef!
De gebouwen van het Europees parlement zijn indrukwekkend groot en er loopt heel veel volk rond. Voor we binnen mogen, moeten we langs de controle. Alle metalen voorwerpen gaan op de band, daarna moeten we door een metaaldetector. Bij Kobe gaat er een alarm af. Dat is even schrikken, maar hij weet al wat het is: de sluitingen van zijn jas. Oef!
We kregen
een uiteenzetting over de diverse EU-organen en hun functie, en over het Europese onderwijsbeleid. De laatste
spreker kon niet meer aan het woord komen wegens tijdsgebrek.
Wat hebben
we onthouden? In
de zaal zitten de EU-parlementsleden per politieke familie samen, daarna volgens
alfabetische volgorde. Burgers
kunnen onderwerpen aanbrengen voor op de agenda. Kleine voorwaarde: de burgers moeten één miljoen handtekeningen verzamelen uit minstens zeven verschillende lidstaten.
EU-parlementariërs mogen niet ‘filibusteren’. Om dit te voorkomen krijgen zij slechts twee minuten spreektijd. Ga je hierover, dan wordt de microfoon uitgeschakeld. Tolken moeten binnen de twee seconden vertalen. Indien een taal doorgetolkt moet worden, dan hebben ze daar 4 seconden voor.
EU-parlementariërs mogen niet ‘filibusteren’. Om dit te voorkomen krijgen zij slechts twee minuten spreektijd. Ga je hierover, dan wordt de microfoon uitgeschakeld. Tolken moeten binnen de twee seconden vertalen. Indien een taal doorgetolkt moet worden, dan hebben ze daar 4 seconden voor.
We mogen zelfs stemmen. Opdat
niemand onder de verkeerde naam zou stemmen, hebben alle parlementariërs een
badge. Deze badge moeten zij in
het stemtoetsel steken.
Na de
uitvoerige uiteenzetting worden Khalil en Kobe naar voor geroepen. Allebei hebben ze enorm veel
zenuwen. Vijf leerlingen hebben een
tekst voorbereid met hun positieve en negatieve bevindingen over de EU. Als laatste stellen zij elk twee vragen
aan de europarlementsleden in de zaal.
De
leerlingen kregen een cadeau voor hun bijdrage. De
enveloppes worden onmiddellijk geopend: twee cadeaubonnen. Wauw!
De EU-parlementariërs debatteren over onderwijs en economie en de vragen van de leerlingen worden
hierbij betrokken. Allen
vinden ze dat het onderwijs een zeer belangrijke taak heeft om leerlingen goed voor
te bereiden. Zo kunnen zij later
een beroep uitoefenen, geld verdienen, en geraakt Europa hopelijk uit de crisis.
Na het eten
brengen we een bezoek aan het Parlamentarium, een bezoekerscentrum over de Europese Unie. Tijdens de
tentoonstelling komen we meer te weten over: het ontstaan van het verenigde Europa, 50 jaar Europese integratie, de uitbreiding van EU, de weg van het wetgevingsproces en het dagelijkse leven van de Europeanen. Als laatste konden we
nog een boodschap meegeven voor de toekomst.
Mevrouw Vervloet kreeg veel complimentjes over haar twee pupillen, ook van de
pegagogische begeleidingsdienst. Hier zetten ze hun ervaringen nog eens op een rijtje:
"De ervaring
in het Europees parlement was zeker positief. Ik heb veel weetjes meegekregen, zoals
het stemmen met de duim of het stemtoestel. Wanneer wij onze tekst moesten voorbrengen was het een zenuwslopend, maar vooral een leuk moment.
De gebouwen rond het hele complex waren heel mooi en groot. De tentoonstelling in het Parlementarium was zeer interessant. Ze hebben het zo gemaakt dat ook kinderen konden volgen. De film in 360° was leerrijk en mooi in elkaar gestoken. Aan de hand van een multimediagids kun je de verschillende onderwerpen in je eigen tempo volgen."
De gebouwen rond het hele complex waren heel mooi en groot. De tentoonstelling in het Parlementarium was zeer interessant. Ze hebben het zo gemaakt dat ook kinderen konden volgen. De film in 360° was leerrijk en mooi in elkaar gestoken. Aan de hand van een multimediagids kun je de verschillende onderwerpen in je eigen tempo volgen."
Kobe Gielen uit 250 A
"Het was een
leerrijke ervaring. Het was heel
leuk toen dat ik zag dat we net zoals de echte parlementsleden mochten stemmen
en vragen stellen. Het moment waarop ik
naar voor mocht om mijn tekst te zeggen had ik wel veel zenuwen. Gelukkig moest ik niet als eerste. Dat
was een goed gevoel. De gebouwen
zijn imposant en groots, een knap
staaltje architectuur.
Het Europarlamentarium is de moeite waard. Er zijn veel interessante luisterteksten en foto’s. Een aanrader is de film die in 360° werd afgespeeld. De studiedag naar het Europees parlement was leerrijk en interessant."
Het Europarlamentarium is de moeite waard. Er zijn veel interessante luisterteksten en foto’s. Een aanrader is de film die in 360° werd afgespeeld. De studiedag naar het Europees parlement was leerrijk en interessant."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten