Leerlingen 5 economie en humane
wetenschappen ontdekken de wandelgangen van de Vlaamse politiek en nemen een
kijkje achter de schermen van de openbare omroep, de VRT.
Op donderdag 4
februari trekken 75 leerlingen van 5 economie en humane wetenschappen naar
Brussel voor een bezoek aan het Vlaams parlement en de VRT. Het is druilerig wanneer ik mijn leerlingen sta op te wachten in de overdekte
speelplaats, maar aan hun gezichten zie ik dat ze er zin in hebben. Politiek
staat ver van hun bed en daar wil ik verandering in brengen.
Om 8u30 vertrekt
de autocar richting Brussel. Het verkeer valt mee, en ondanks de regen. We
bereiken het centrum van de hoofdstad omstreeks 10 uur. De verwachtingen van
onze politici in spe zijn hoog gespannen. Wat is dat eigenlijk het Vlaams
Parlement? Wat doet een volksvertegenwoordiger? Vragen die op de lippen van
onze jonge vrouwen en mannen branden.
Na een controle van handtassen en rugzakken kan het bezoek
beginnen. De gidsen beginnen hun
verhaal met de verwijzing naar de verschillende staatshervormingen in België.
Daarna worden we rondgeleid in dit prachtige gebouw dat ooit dienst deed als
hoofdkantoor van de postcheque. In 1991 kocht de Vlaamse overheid het gebouw. Op de plaats van de vroegere binnentuin
bevindt zich vandaag de Koepelzaal, dit is de plenaire vergaderruimte.
We krijgen ook een inkijk in de werking van de commissiezalen. Mijn groep mag zelfs een kijkje nemen in het bureau van de voorzitter van het parlement, Jan Peumans. Als afsluiter mogen onze leerlingen vragen afvuren aan een parlementslid. Het is mevrouw Ingrid Pira, volksvertegenwoordiger voor Groen, die de leerlingen toespreekt in het halfrond.
We krijgen ook een inkijk in de werking van de commissiezalen. Mijn groep mag zelfs een kijkje nemen in het bureau van de voorzitter van het parlement, Jan Peumans. Als afsluiter mogen onze leerlingen vragen afvuren aan een parlementslid. Het is mevrouw Ingrid Pira, volksvertegenwoordiger voor Groen, die de leerlingen toespreekt in het halfrond.
Na het bezoek
krijgen we een nog drankje aangeboden in de lokettenzaal en kunnen onze
leerlingen wat bijkletsen tijdens hun middagpauze.
Om 13u15
vertrekken we naar de August Reyerslaan. Daar wacht ons een bezoek aan die
andere grote speler in een democratie, nl. de media. De gidsen staan klaar als
we het grote VRT-gebouw binnenstappen.
De gids begint haar verhaal met de plannen voor het nieuwe VRT-gebouw dat er tegen 2020 zou moeten zijn. Een kleiner gebouw, maar veel efficiënter en vooral energiezuiniger, zo legt ze uit.
De gids begint haar verhaal met de plannen voor het nieuwe VRT-gebouw dat er tegen 2020 zou moeten zijn. Een kleiner gebouw, maar veel efficiënter en vooral energiezuiniger, zo legt ze uit.
Dan begint het
bezoek aan de verschillende radio en TV studio’s. We stappen van 'Van Gils en Gasten', via 'De zevende dag' naar de Sporza studio om uiteindelijk te belanden bij de
regiekamer, een soort seinhuis waar alle programma’s samenkomen.
Even mogen onze
leerlingen voor weervrouw/man spelen en ontdekken ze de werking van bluekey.
Als afsluiter mogen we even proeven van de radio. In mijn groep ontstaan er
even spanningen tussen Stubru-aanhangers en MNM-getrouwen… Uiteindelijk winnen
de MNM-luisteraars het pleit.
Om 15u30 staat
onze autocar klaar om weer te vertrekken richting Mortsel. Het was een
verrassende en leerrijke dag!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten