vrijdag 11 maart 2016

De eerste bij

Is iedereen klaar voor de luisteroefening? Net wanneer ik op de playtoets wil drukken, lijkt er iets aan de hand. Iemand is afgeleid door wat er buiten gebeurt, zo lijkt het wel. Nee, er is iets met het raam. Is alles oké, vraag ik. Neen, eigenlijk niet, antwoordt ze. Dan zie ik wie de onrust heeft veroorzaakt: een bij kruipt langs het raam omhoog, op zoek naar een weg naar de zon. 

Zullen we die maar even buiten laten? Iemand probeert de klink van het raam, maar die lijkt wel vastgevroren. De winter zit nog in het mechanisme. Geen bijen doden, geef ik nog even mee, terwijl ik bij mezelf denk: echt een opmerking van een leerkracht. Met een stevige ruk trek ik het raam open. Het beestje schuift wat op, maar heeft weinig zin om te vertrekken. Dan maar met wat hulp: een woordenboek is niet de beste manier om hem naar de uitgang te begeleiden, maar de luisteroefening - Mag ik die even lenen? - is dat wel. Ze wordt de papieren schep waarmee ik de bij naar buiten jaag.


Iedereen klaar? Nu wel. De lente zoemt al in de lucht...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten