Een kant en klare oplossing tegen radicalisering hadden onze leerlingen niet, maar het debat open gooien en hun vinger op de zere wonde drukken deden ze met brio.
maandag 2 mei 2016
Atheneum Mortsel bestrijdt radicalisering in Vlaams Parlement
Misschien was het toch beter als hij de scholen die op bezoek kwamen zou vragen een half uurtje eerder toe te komen, zo vertelde Vlaams Parlementsvoorzitter Jan Peumans mij. Het is één van zijn verantwoordelijkheden om in te staan voor de veiligheid. Sinds de aanslagen van 22 maart zijn de controles gevoelig verstrengd en dus duurde het een hele tijd voor alle honderd zesdejaars de controle gepasseerd waren.
Het was dan ook heel toepasselijk, ook al lag het thema al langer vast, dat er vandaag gediscussieerd zou worden over radicalisering en hoe die tegen te gaan. Over de resolutie van CD&V in dat verband werd vorig jaar al 'kamerbreed' gestemd, zoals één van de leerlingen het accuraat uitdrukte, maar dat belette ons niet om er uitgebreid over van mening te wisselen.
Het recept is intussen uitvoerig uitgetest, want meneer Joppen voert het al zes jaar aan een stuk uit. 's Ochtends worden de leerlingen onder de vleugels genomen van parlementariërs die hen wegwijs maken in de politieke wereld en meer specifiek het standpunt van de partij in verband met het gekozen onderwerp. Na de middag worden die opinies in de arena van het halfrond gegooid, waar ze het onderwerp van een verhit debat vormen.
Dat radicalisering een heet hangijzer is mocht in de voormiddag al blijken. Waarom wordt er alleen over islam gesproken? Wat is het bestaansrecht van een partij als Vlaams Belang, die discriminatie predikt? Het zijn maar enkele van de pertinente vragen die aan bod kwamen.
Tijdens het debat struikelden de leerlingen af en toe over de juiste formuleringen of over de technische details van de resoluties, maar er werd hoe langer hoe intenser nagedacht en gediscussieerd. Meer en meer mensen, ook zij die anders wat stiller zijn, lieten hun stem in het verhaal horen.
De aanwezige politici toonden zich achteraf heel enthousiast over het project en hoe onze zesdejaars het ervan af hadden gebracht. Dat ze er nog heel wat van konden leren, vertelde mevrouw Jacobs van Open VLD. Dat het een uniek project is dat navolging verdient, beaamde iemand anders.
Een kant en klare oplossing tegen radicalisering hadden onze leerlingen niet, maar het debat open gooien en hun vinger op de zere wonde drukken deden ze met brio.
Een kant en klare oplossing tegen radicalisering hadden onze leerlingen niet, maar het debat open gooien en hun vinger op de zere wonde drukken deden ze met brio.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten