23 leerlingen economie, 2 leerkrachten, 1 dag in het Justitiepaleis.
Een vaste waarde in het lesprogramma economie van de derde graad is het dagprogramma ‘Recht-vaardig’, gefinancierd door de Hoge Raad voor Justitie en georganiseerd door Belvue Brussel in het Justitiepaleis van Antwerpen.
Een medewerker van Belvue wachtte ons op, geflankeerd door een substituut-procureur, in ons geval de procureur van Jeugdzaken die ook woordvoeder voor de rechtbank is. Na twee weken infofiches verwerken over Recht en Wetgeving, gebaseerd op waargebeurde casussen, stonden de 23 economisten van het vijfde jaar klaar in de hal van het majestueuze Justitiepaleis van Antwerpen. Ontsnappen kon niet meer, pas tegen halfvier ademden we weer “frisse” lucht.
Op die vrijdagochtend net voor de vakantie kregen we eerst een korte inleiding en kennis-check door de beroepsmagistraat. “Ja, mevrouw, uw leerlingen zijn echt wel goed voorbereid.” Daarna stapten we naar de eerste rechtszaal met 3 rechters, 3 beklaagden, van boeien ontdaan, 3 advocaten, 3 politieagenten en maar 1 procureur (de 2de zat bij ons in de zaal en gaf toelichting). We leerden de ingewikkelde technische details van de zeer belangrijke Drugswet. Een klein detail: de rechters waren allemaal pittige dames. Hier viel niet te sollen met de wet!
Lekker opgewarmd, na verschillende variaties (met advocaat, zonder advocaat, met tolk, met maar 1 rechter, in dit geval een zeer beminnelijk man) en na toch wel de onderkant van onze maatschappij te hebben zien verschijnen, kregen we een bijkomende inforonde in “onze” zaal over wat er zich allemaal voor onze neus had afgespeeld. Je hebt veel kennis nodig om als procureur onze maatschappij te beschermen, zoveel was duidelijk!
In de namiddag was het tijd voor de toga’s, onze “eigen” rechtszaal en dan “spelen” maar... Beginnen deden we met een werkperiode waarbij elke leerling zich in een rol (advocaat, procureur, voorzitter van de rechtbank, slachtoffer, beklaagde) kon inwerken en voorbereiden. Niet zo evident allemaal, want zijn de rechten van de verdediging niet geschonden?
In de publieke rechtszaken is fotograferen verboden, maar onze enscenering mocht wel vastgelegd. Mevrouw Blancquaert zorgde voor de “visuele ondersteuning” van 5 economie in “hun” rechtszaak.
Wat vonden de leerlingen er zelf van? Enkele reacties:
- 'Leerrijk, boeiend, leuk, interessant, goed begeleid, de kans om “alles” van dichtbij te beleven.'
- 'Je weet dat die misdrijven gebeuren, maar als je het hoort en de de dader zit vlak voor u, is het toch wel anders.'
- 'Ik heb veel bijgeleerd over het juridisch systeem en het is ook veel duidelijker.”
- 'Iets wat je normaal op TV ziet of in de krant leest hebben we nu ook in het echt meegemaakt.'
- 'Vooral in de namiddag was het leuk toen we zelf een rechtszaak mochten spelen.'
- 'Heel leerrijk. Zo zie je hoe rechters, advocaten en parket met elkaar omgaan, hoe alles in een bepaalde volgorde verloopt.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten