donderdag 3 september 2015

Copycat

Het kopieertoestel draait op volle toeren. Afspraken, hulp bij het leren leren, cursusmateriaal, het gaat allemaal door de rollen en lades van dat grote gevaarte en wordt vaak nog warm geserveerd aan de leerlingen. 

Wat zou zo'n machine allemaal denken? Zou hij filosoferen over hoe origineel je in deze tijden mag dan wel moet zijn? Over hoeveel je kan en mag kopiëren van elkaar? Kijk eens rond in de klas: iedereen ziet er op een andere manier hetzelfde uit. 

Of heeft het ding nachtmerries van de vele taken en opdrachten die door zijn ingewanden suizen? Onvoorstelbaar toch dat leerlingen in zo'n korte tijd zo veel te verhapstukken krijgen. 

Dan is het stil. 'Is hij stuk of wordt er even niet gekopieerd', vraagt iemand. Misschien is hij even aan rust toe, denk ik met een glimlach, terwijl ik in de klas een eerste opdracht uitdeel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten