dinsdag 30 april 2019

Simulatiedebat over migratie in het Vlaams Parlement

“De schaamte voorbij”, zo kopte De Standaard op zaterdag 27 april nog. Aan de leerlingen van het zesde jaar om het beter te doen: in het Vlaams Parlement proberen ze op maandag 29 april om een menswaardig asielbeleid uit te tekenen. 


Het is een beproefde methode: ’s ochtends zitten de leerlingen, ingedeeld volgens fractiesterkte, samen met parlementsleden van de verschillende partijen. Daar maken ze zich de partijstandpunten eigen om zo ’s namiddags een onderbouwd debat te kunnen voeren. 



Parlementsvoorzitter Jan Peumans moet verstek geven, maar meneer Joppen, leerkracht geschiedenis en organisator van het simulatiedebat, neemt het woord. In zijn inleiding legt hij uit dat leerlingen veel meer opsteken van politiek door het zelf te beleven. Dat is exact wat vandaag de bedoeling is. 



De leerlingen vertrekken in groep naar de vergaderzalen, onder leiding van gemotiveerde politici, die hen moeten onderdompelen in de partijstandpunten over migratie. Elke partij kiest één of meerdere voorzitters die in de namiddag moeten fungeren als woordvoerder. De interesse is groot, want meerdere partijen sturen verschillende vertegenwoordigers. Fijn is ook dat er voor het eerst wat meer diversiteit is bij de partijvoorzitters.


Na de lunch neemt iedereen plaats in het halfrond. De indrukwekkende koepelzaal verwelkomt een kletterende strijd van argumenten die soms rammelen, maar naarmate het debat vordert steeds vaker steek houden. Heel wat handen schieten de lucht in, heel wat kritische vragen en meningen worden geuit.


In hun nabeschouwing bewonderen de aanwezige politici de mondigheid en de kritische zin van de leerlingen. Dat er af en toe al eens buiten de partijlijntjes gekleurd wordt vinden ze niet erg: persoonlijkheid hebben kan, mag en moet. 


Over een viertal weken mogen heel wat leerlingen voor het eerst hun stem uitbrengen. Het zou fijn zijn mochten ze dat, door wat ze tijdens deze politieke excursie hebben geleerd, bewust en doordacht doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten