zondag 19 december 2010

Excursie esthetica: het Vleeshuis

Binnen in het Vleeshuis word je overdonderd door al de instrumenten die je ziet. Het museum lijkt klein van buitenaf maar binnen krijg je een hele andere kijk op de ruimte.


Dounia, Ine en ik volgen esthetica, een keuzevak waarin muziek en andere kunstvormen bestudeerd worden. Die dag hadden we afgesproken aan het kioskje op de Groenplaats in Antwerpen. Van daaruit trokken we naar het Steen, maar pas nadat een bevallige dame had uitgelegd hoe we het makkelijkst bij het Vleeshuis konden geraken, kon het echte werk beginnen.

Bij bijna elk tentoongesteld document of instrument staat een nummer. Dat nummer toets je in op je audiofoon en dan hoor, lees of zie je alle informatie die erbij hoort. Samen luisteren naar enkele fragmenten, waarop we ons lekker konden uitleven.


In de donkere kamer, voor mij het interessantste gedeelte, worden hele oude geschriften en tekeningen getoond. Ik vond ze prachtig, had nog nooit zulke illustraties gezien! In de kelder wordt er aan de hand van filmpjes getoond hoe je een koperblazer maakt. Er staan ook enkele draaiorgels tentoongesteld, zodat je duidelijk het verschil merkt tussen de oude en nieuwe versies.

De tentoonstelling beneden bestond hoofdzakelijk uit koperblazers, maar mijn voorliefde gaat uit naar de piano, de gitaar, de drum en natuurlijk de serpent. Het is dus duidelijk dat deze verdieping mijn honger niet kon stillen; de pannenkoek op het einde van ons avontuur kon dat wel.

Het verwonderde me dat Antwerpen zo’n belangrijke functie heeft gespeeld in de muziek en ik weet nu zeker dat ik ook nog andere museums waarin muziek centraal staat wil bezoeken!


Tekst: Isis Vergucht

Geen opmerkingen:

Een reactie posten