maandag 22 april 2013

PROJECTWEEK: Vierdes op de luchthaven en in Permeke

Alle leerlingen van het Atheneum krijgen deze week een alternatief programma. Voor een deel van de vierdejaars betekende dat vandaag een begeleid bezoek aan de luchthaven van Deurne en een uiteenzetting over opzoeken van geschikte bronnen in de Centrale Openbare Bibliotheek Permeke in Antwerpen.


De mist hield de landingsbaan nog in haar greep toen we verzamelden aan de Luchthavenlaan. De vliegtuigen die foto's leveren aan Google Earth konden in de loods blijven. Wij mochten door de controle om een geleid bezoek te brengen aan de regionale luchthaven. Deurne biedt twee types vluchten aan: 'business flights' en vluchten van en naar Groot-Brittannië. 


Onze gids goochelde met merknamen en fysische begrippen. De vreemde buisjes aan de neus van het vliegtuig zijn bedoeld om de snelheid te meten. Ze worden verwarmd tot honderdvijftig graden om te vermijden dat ze op grote hoogte zouden aanvriezen. Onze ruwe schatting van de kostprijs van een zakenjet bleek een zware onderschatting van het werkelijke bedrag. 'No way' dat we rustig even in het toestel zouden mogen.



Heel indrukwekkend waren de bijna buitenaardse brandweerwagens, zonder ladders, maar met bijzonder krachtige waterkanonnen. Elias mocht even een pak en een helm aan. Het zag er best stoer uit. De brandweermannen hebben per jaar zo'n honderzestig interventies, maar slechts een beperkt aantal is blusactiviteit. Gelukkig maar.



Het bezoek werd afgerond met een kijkje in het museum, waar toestellen uit de beide wereldoorlogen opgesteld staan. We dachten er na over het probleem van machinegeweren die opgesteld staan achter de schroef, zagen een van de zes bewaarde V1-bommen ('drones' avant-la-lettre) en glimlachten om de pinguïn op de toestellen voor de vliegopleiding...



Korte tijd later zaten we al op de bus richting Antwerpen, waar we later op de middag zouden rondgeleid worden in Permeke. 

Veel jonge benen verlangden al weemoedig naar een dagje bankzitten in de klas, maar daarvoor waren we niet naar de bibliotheek gekomen. Na een summiere uiteenzetting over kritisch omgaan met bronnen werden we op gidstocht door de bib genomen en leerden we over de interessante rol die Permeke speelt in de herwaardering van de omgeving rond het De Coninkplein. 


Het was al vrij laat toen de leerlingen zelf aan het zoeken gingen, maar met doordacht samenwerken kom je al een heel eind ver. De tassen werden gepakt, de tramkaarten gezocht en we keerden met een gezond aantal kilometers in de benen naar huis terug. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten