dinsdag 7 mei 2013

PROJECTWEEK: Derdes in Londen

Vier dagen Londen samenvatten in enkele alinea's is bijna onbegonnen werk. Daarom beschreef elk groepje leerlingen van het derde jaar één dag van de onvergetelijke gwp.

Woensdag 24 april. Om zes uur 's morgens staan we klaar aan het schoolgebouw, maar een bus is er nog niet te zien. Gelukkig komt ze wel opdagen en kunnen we in Calais de ferry nemen.

We mochten de Cabinet War Rooms nog niet binnen en maakten een wandeling in St James Park, dat bekend staat voor zijn eekhoorns en pelikanen, waar iedereen foto's van nam. In het Imperial War Museum kregen we een film te zien die ons meer vertelde over het leven van Churchill. Met een audiofoon liepen we vervolgens door een oude, stoffige bunker.

's Avonds maakten we kennis met ons gastgezin. Ze hadden een stapelbed met twee verdiepingen!

Donderdag 25 april, de tweede dag van ons verblijf in Londen, werden we allemaal wakker met een 'big smile'. Het beloofde een mooie dag te worden met een stralend zonnetje, en met een namiddagje shoppen in het vooruitzicht, maar eerst moesten we het gat in onze cultuur opvullen door een bezoekje te brengen aan het British Museum. Daar zagen we onder andere de steen van Rosetta, mummies en standbeelden.

Aan de kraampjes van het gezellige Covent Garden kun je paella proeven, maar ook de cupcakes waren verrukkelijk. Via Trafalgar Square, Leicester Square en Piccadilly Circus stapten we naar de winkels van Oxford Street, Carnaby Street en Regent Street. We zagen een halfnaakte jongen in Abercrombie & Fitch en vele helikoptertjes bij Hamley's.

Op vrijdag 26 april moesten we opnieuw een file trotseren om bij St Paul's Cathedral te geraken. Na een stevige beklimming van alle trappen werden we beloond met een prachtige uitzicht. Terug beneden reden we met de taxi naar The Monument. Ook daar werd onze conditie op de proef gesteld.

Na een snel bezoekje aan Madame Tussauds reden we met de Tube naar de musical 'We will rock you'. Deze was ronduit schitterend.

Zaterdag konden we een uurtje uitslapen. Na onze dagelijkse toast en cornflakes namen we afscheid van de gezinnen. De bus bracht ons tot Portobello Road. Er was een grote, gezellige markt. Vervolgens reden we naar de Cutty Sark, waar we een uur vrij kregen om ons buikje te vullen. Te voet gingen we naar de nulmeridiaan van Greenwich. Nog even langs het ijskraam en het was alweer tijd om te vertrekken.

Tekst gebaseerd op de verslagen van Wietse, Seppe, Casimir, Karolien, Joni, Sam, Anouk, Hayrunnisa, Lore, Remi, Lense, Kaat, Yente, Michail, Tom, Iben, Jonas, Lorenz en Michiel.