zondag 7 februari 2016

6 economie in de cryosauna

Het was niet eens een koude dag, vrijdag 5 februari. Regenachtig, grijs. Dat wel. De leerlingen van 6 economie stapten de bus op richting Halle voor een bezoek aan distributiecentrum Dassenveld van supermarktketen Colruyt. 

Om halftien werden we daar hartelijk verwelkomd door onze gids. Met een koekje en een drankje binnen handbereik maakten we kennis met de structuur en organisatie van het bedrijf. Daarna kregen we een headset op en stapten we zelf de hele distributieprocedure af. 

Terwijl we netjes tussen de witte bollen bleven en oppasten voor fluo hesjes, ontdekten we hoe over heel het proces van leveren, verdelen en wegrijden van goederen minutieus werd en wordt nagedacht, dat chauffeurs op afspraak moeten verschijnen, dat de nieuwste koelkarren de concurrentie twee stappen voor zijn en dat je binnen het bedrijf fouten mag maken, zo lang je maar bereid bent eruit te leren.

We waagden ons heel even in de diepvriesruimte, waar de tanden klapperden bij een temperatuur van -27 tot -30, maar de werknemers het 75 minuten per sessie moeten volhouden. Ze hebben er wel aangepaste kledij voor en worden vergoed voor het werken in moeilijkere omstandigheden. Een cryosauna, noemde de gids het. Goed voor eventjes, dachten we allemaal.

Hoe Colruyt veel stappen in het verkoopproces zelf in handen nam, bleek ondermeer uit het systeem voor het wassen van de bakken waar alle goederen in getransporteerd worden. Paradepaardje tijdens de rondleiding was de grote, zeskoppige verdeelcomputer die een volledig magazijn in beslag nam. Het leek alsof er vrij willekeurig bakken werden opgestapeld en verplaatst, maar niets is minder waar: alles wordt berekend en op de loopbanden werden inderdaad constant kant-en-klare stapels klaargezet om naar de honderden winkels te vertrekken.

Via een afsluitend filmpje maakten we kennis met het recentste centrum van Colruyt in Ollignies. Daarna werd het tijd om de terugtocht aan te vatten. Efficiƫntie en duurzaamheid hand in hand, ondanks de waanzinnige consumptiecijfers over u en mij kregen we vandaag de indruk dat het niet onmogelijk is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten